pátek 15. dubna 2016

To ty jsi ten projekt

Řekl mi „musíš pochopit, že to ty jsi ten projekt, nic venku to není“. Ptal jsem se ho „co mám dělat, čemu se věnovat, je toho tolik?“ A on mi řekl, že to já jsem ten projekt. Bylo to pro mě jako z jiného světa, nemohl jsem na jeho větu ani reagovat, protože byla tak mimo vše, čemu jsem se naučil rozumět. Jsme natolik „cvičení“ v dosahování, ve výsledcích, v důležitosti přijetí nás samých vnějším, že takováto věta dokázala v mé hlavě udělat „zkrat“. Když jsem opět "nabyl vědomí“ uviděl jsem své myšlenky vířit ve starých kolejích – co mám dělat? – hledajíce řešení ve starých známých postupech. Jeho výraz, ale vyjadřoval jasně – nemusíš dělat vůbec nic, vše co potřebuješ už je. „To ty jsi ten projekt“ a ty už jsi. Jen musíš pochopit co vlastně jsi.

Stalo se to teprve před dvěma lety, ale za ty dva roky se událo velmi mnoho. Tato věta ve mně stále zní a cítím, že má mnohem širší rozměr, než jaký jsem schopen dnes chápat. Ale vím, že jsem našel něco, co jsem vlastně moc a moc dlouho hledal. První se dostavilo zmatení jak dosáhnout „toho“ výsledku, který se nazývá „já“. Když já jsem ten projekt, tak ……… Pak přišlo pochopení, že není potřeba nic dosahovat, protože „já“ není venku, ale uvnitř, jinde být nemůže. Následovalo uvolnění. Spojili se mi střípky vět moudrých lidí, kteří mluvili o meditaci a sebepoznání, ale hlavně mi ihned vytanula věta mého homeopata, který už dávno není jen homeopatem – „nepotřebuješ hledat žádnou autoritu, ty sám jsi autoritou, jen to musíš pochopit!“. Tenkrát jsem viděl autority, jako lidi, kteří fungují ve vnějším světě a nechápal jsem co mi tedy říká. Šli mi myslí osobnosti, které jiným ukazují kam jít a co dělat a tak jsem si tuto větu opět spojil do své vlastní role venku. Role, kterou mám zastávat ve vnějším světě. Ale to klid nepřineslo, jen tlak – zase něco dělat. Až teď jsem teprve uviděl co tím myslel – to uvnitř tebe něco bydlí, co ví - „to ty jsi ten projekt“. V ten moment mi došlo, že žádná vnější autorita není, oni mohou být jen zrcadlem, ve kterým uvidím část sebe. Proto učitelé, které nejvíc miluji tak málo mluví a jen se ptají a kladou důraz na sebepoznání a meditaci. Oni už ví, že nejsou autoritou, že jen jsou a tím mi mohou dát příklad svým bytím a říci – „to ty jsi svůj vlastní projekt, já jsem ten svůj a ten ti můžu ukázat“.

Je dobré mít vně příklad, je dobré se k někomu vztahovat, lidé si mohou být navzájem inspirací, ale autoritou jsme my sami. To jen my sami víme co jsme zač, jen nám někdo kdysi řekl, že je třeba hledat venku a že bychom měli být jiní, než právě takoví. „To my jsme ten projekt“ a ten neznamená sebe měnit, ale sebe objevit. Pokud se chcete měnit, tak je to výraz vaší vnitřní nespokojenosti, ale není to váš obraz. Není to pravda o vás, je to jen kritika, na kterou jsme si všichni zvykli – je potřeba více, lépe, rychleji, efektivněji, štíhleji, krásněji…….. „To ty jsi ten projekt“ mi dalo pocit středu, mi dalo pocit hodnoty, mi dalo pocit pevnosti. Není třeba hledat venku, je potřeba „udělat“ něco uvnitř, protože venku ten projekt, kterému se říká já není. Tam je jen přijetí, které hledáme, úspěch, po kterém toužíme, láska, kterou jsme si vysnili nebo moc, kterou chceme uplatňovat. „To ty jsi ten projekt“ znamená se se sebou konečně seznámit J. Znamená to vzpomenout si.

Žádné komentáře:

Okomentovat